Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2020

Κατατακτήριες Νομικής Αθηνών: Συμβουλές προς τους ενδιαφερόμενους



Του Ελευθερίου Αθανασόπουλου, δικηγόρου, υπευθύνου σπουδών του Κέντρου Νομικής Κατάρτισης Nomopolis


Κάθε χρόνο συρρέουν περί τους 400 υποψήφιους στις κατατακτήριες Νομικής Αθηνών με την ελπίδα να εισέλθουν σε μια σχολή για πολλούς πολυπόθητη, καθότι η πρόκειται για σχολή με κύρος και η απόκτηση του πτυχίου εξακολουθεί να παρέχει  πλείστες επαγγελματικές ευκαιρίες. Η σύγχρονη δικηγορία άλλωστε εμφανίζεται σε πολλές εκδοχές, όπως παραδοσιακή δικαστηριακή δικηγορία, corporate lawyers σε δικηγορικές εταιρείες, in house lawyers σε εταιρείες, ανεξάρτητοι νομικοί σύμβουλοι σε εξειδικευμένα αντικείμενα μη αμιγώς νομικά κ.α. Εκτός της δικηγορίας, προσφέρονται και άλλες διέξοδοι όπως π.χ. δικαστές, εισαγγελείς, συμβολαιογράφοι, δικαστικοί επιμελητές, διπλωματικό σώμα, νομικό συμβούλιο του κράτους, δημόσιοι υπάλληλοι σε ανώτατες θέσεις, σύμβουλοι επιχειρήσεων με παράλληλη ειδίκευση σε άλλο τομέα κ.α.
Με αφορμή τα παραπάνω δίδω κάποιες συμβουλές με βάση την εμπειρία μου ως διδασκάλου σε τμήματα προετοιμασίας κατατακτηρίων και λοιπών νομικών εξετάσεων (δικαστών, άδειας δικηγόρων κ.α.), αλλά και ως συμβούλου νομικού επαγγελματικού προσανατολισμού του  Κέντρου Νομικής Κατάρτισης Nomopolis.

1. Χρόνος προετοιμασίας
Ο απαιτούμενος χρόνος προετοιμασίας για τις εξετάσεις αυτές όταν κάποιος ασχολείται αποκλειστικά με αυτό πρέπει να είναι τουλάχιστον 4 μήνες, υπολογίζοντας καθημερινή ενασχόληση 5-6 ωρών. Με παράλληλη εργασία ο χρόνος αυτός δεν αρκεί και απαιτείται πιο εντατική προσπάθεια. Οι εξετάσεις δεν είναι εύκολες, το  ποσοστό επιτυχίας είναι περίπου 15% και ο τρόπος διόρθωσης των γραπτών αυστηρός και σχολαστικός. Επομένως, ο υποψήφιος πρέπει να έχει εμπεδώσει την ύλη και το γραπτό του να δείχνει εξοικείωση με τα νομικά.

2. Εξεταστέα ύλη
Η εξεταστέα ύλη είναι η ίδια με αυτήν των αντίστοιχων μαθημάτων των εξαμήνων, δηλαδή του Συνταγματικού Δικαίου (α’ εξάμηνο), των Γενικών Αρχών Αστικού Δικαίου (α’ εξάμηνο) και του Γενικού Ποινικού Δικαίου (β’ εξάμηνο). Η ύλη βασίζεται κυρίως στα προτεινόμενα συγγράμματα που όμως κυκλοφορούν πολλών συγγραφέων στο ίδιο αντικείμενο με παρόμοια διάρθρωση ύλης. Στο Συνταγματικό υπάρχουν των Σπυρόπουλου, Μαυριά και Χρυσόγονου (ενδείκνυται Σπυρόπουλου λόγω μικρής έκτασης και σαφήνειας), στο Αστικό των Γεωργιάδη, Παντελίδου και Παπαστερίου (ενδείκνυται της Παντελίδου λόγω έκτασης και σαφήνειας) και στο Ποινικό των Μυλωνόπουλου (δύο τόμοι), Χαραλαμπάκη και Κωστάρα (ενδείκνυται του Μυλωνόπουλου αν και μεγαλύτερο σε έκταση διότι από εκεί ζητάνε).
Η ύλη είναι τεράστια και απαιτεί χρόνο και εμπέδωση. Καλό είναι ο υποψήφιος να συνοδεύει τη μελέτη του με πρακτικά θέματα που κυκλοφορούν πολλά στις νομικές εκδόσεις. 

3. Αναγκαιότητα φροντιστηριακού μαθήματος.
Το φροντιστηριακό μάθημα δεν είναι απολύτως αναγκαίο, αλλά βοηθάει αρκετά. Πρώτον, νομική μεθοδολογία δεν είναι κάτι που μαθαίνεται εύκολα σε ολίγους μήνες, ενώ κατά δεύτερο λόγο καλό είναι κάποιος να έχει μια καθοδήγηση, ακόμη και για ψυχολογικούς λόγους. Ωστόσο, αν κάποιος διαβάσει πολύ και χρησιμοποιήσει βοηθήματα που κυκλοφορούν στην αγορά, μπορεί να τα καταφέρει και μόνος του, εάν όμως ξεκινήσει προετοιμασία τουλάχιστον 6 μήνες νωρίτερα. Αν αποφασίσει κανείς να πάει σε φροντιστήριο, καλό θα ήταν να ρωτήσει άτομα που έχουν ήδη πάει σε περισσότερα του ενός φροντιστήρια (βλ. παρακάτω περισσότερα).

4. Η αναζήτηση κατάλληλου φροντιστηρίου
Υπάρχουν αρκετά φροντιστήρια στην αγορά που ασχολούνται με κατατακτήριες νομικής. Τα κριτήρια επιλογής του κατάλληλου φροντιστηρίου θα πρέπει να είναι τα εξής:
α) Ένα κόστος που μπορούμε να καλύψουμε (αυτονόητο κριτήριο)
β) Να είναι αποκλειστικά νομικό φροντιστήριο και όχι από αυτά που οργανώνουν τμήματα για παντός είδους εξετάσεις προσλαμβάνοντας οποιονδήποτε νομικό για περιστασιακή απασχόληση, δίχως εμπειρία στις αντίστοιχες εξετάσεις και στη νομική διδασκαλία.
γ) Το φροντιστήριο πρέπει να διεξάγει διαγωνίσματα διότι κάποια φροντιστήρια δεν το κάνουν ποτέ αυτό για να μην μπαίνουν οι διδάσκοντες σε διαδικασία διόρθωσης γραπτών (ιδίως στα φροντιστήρια με πολυμελή τμήματα). Το σημαντικότερο στην φροντιστηριακή διδασκαλία είναι τα διαγωνίσματα, διότι οι περισσότεροι υποψήφιοι την πατάνε όταν πάνε να γράψουν στις εξετάσεις μη έχοντας ασκηθεί στον δικανικό συλλογισμό και στην ορθή αποτύπωση αυτού στο γραπτό λόγο.
δ) Να έχει ολιγομελή τμήματα (όχι άνω των 15 ατόμων) και να παρέχει δυνατότητα διαρκούς επικοινωνίας με τον καθηγητή. Δεν έχει νόημα να πηγαίνει κάποιος απλά για να ακούει παραδόσεις σε πολυμελή τμήματα και να μην μπορεί να βρίσκει τον καθηγητή ατομικά όταν έχει απορίες. Σε αυτή την περίπτωση θα ήταν προτιμότερο να παρακολουθεί στο αμφιθέατρο της νομικής σχολής.
ε) Μια επίσκεψη στα φροντιστήρια ώστε να πάρουν οι υποψήφιοι μια ζωντανή εικόνα του πως αντιμετωπίζεται ο υποψήφιος, ποια η οργάνωση του φροντιστηρίου, ποιοι οι χώροι διδασκαλίας κ.ο.κ.
στ) Να μην πιστεύουν σε φήμες που διαδίδουν τα ίδια τα φροντιστήρια ότι γνωρίζουν τα θέματα που τίθενται στις εξετάσεις και να μην δίδουν βάση σε ποσοστά επιτυχίας, διότι αυτά είναι ανεξακρίβωτα και η επιτυχία δεν οφείλεται τόσο στο φροντιστήριο όσο στην προσπάθεια του υποψηφίου. Μαγικές συνταγές επιτυχίας δεν υπάρχουν.

Καλή επιτυχία!

3 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα σας

    Θα μπορούσατε να μας προτείνετε κάποιο φροντιστήριο που κατά την γνώμη σας είναι αξιόπιστο και αποτελεσματικό;

    Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή