ΘΕΜΙΣ & ΔΙΚΗ
Θέμις: Η προστάτιδα θεά του Δικαίου |
Με την αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής γραφής Β ήρθαν στο φως οι πρώτες ρίζες του Ελληνικού Δικαίου. Ο όρος θέμις απαντάται στα κείμενα της Γραμμικής Β (ouki te mi = ουχί θέμις = δεν επιτρέπεται).
Στα ομηρικά έπη δεν υπάρχουν γραπτοί κανόνες δικαίου. Η συμπεριφορά των θνητών ελέγχεται με βάση κυρίως των εθιμικών κανόνων. Οπότε και η έννοια της δικαιοσύνης δεν χρησιμοποιούνταν με την έννοια που έχει σήμερα.
Η λέξη "θέμις" σημαίνει τον κανόνα συμπεριφοράς που απέκτησε ισχύ εθιμικά και όχι εξαιτίας γραπτού κανόνα δικαίου.Η λέξη θέμις προέρχεται από το ρήμα τίθημι που σημαίνει θέτω, τοποθετώ, φέρω τι εις τίνα θέσιν, το ισχύον. Η θεά Θέμις στη μυθολογία είναι εκείνη που θεσμοθετεί και που προστατεύει κάθε θεσμό ιδιαίτερα της φιλοξενίας και της δικαιοσύνης.
Η θέμις αναφέρεται καταρχάς στις πατροπαράδοτες συνήθειες οι οποίες θεωρούνται απαραβίαστες μέσα στη διάρκεια του χρόνου για παράδειγμα είναι δίκαιο (= θέμις έστιν): (α) οι γυναίκες να θρηνούν το χαμό των αντρών τους, (β) οι άνθρωποι να ορκίζονται στο θεό, (γ) οι γυναίκες να συνευρίσκονται ερωτικά με τους άντρες τους κλπ. Η συμμόρφωση σε αυτούς τους άγραφους κανόνες δικαίου διακρίνει τον άνθρωπο που αρκείται στα αγαθά της ειρήνης από τον αθέμιστον = τον εκτός νόμου = αυτόν που ρίχνεται στη συμφορά του πολέμου.
Ο πληθυντικός "θέμιστες" σήμαινε αρχικά τις αποφάσεις των θεών. Θέμιστες όμως ονομάζονταν οι δίκαιοι κανόνες δικαίου οι οποίοι εφαρμόζονταν από τους δικάσπολους = δικαστές και οι αποφάσεις τους ονομάζονταιν δίκαι.
Στην αρχή οι νόμοι ήταν άγραφοι, όπως και τα έθιμα, δηλαδή υπήρχαν κανόνες ηθικής και κοινωνικής συμπεριφοράς όπου θεματοφύλακες και ερμηνευτές των νόμων ήταν το ιερατείο και οι άρχοντες. Αργότερα οι νόμοι άρχισαν να γράφονται και οι γραπτοί νόμοι αποτέλεσαν τροχοπέδη στις αυθαιρεσίες του ιερατείου και των αρχόντων. Ο 7ος αιώνας χαρακτηρίζεται ως περίοδος των μεγάλων νομοθετών.
Η θεά Δίκη |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου