Ν. 4938/2022 (ΦΕΚ 109/Α΄/06-06-2022)
1.
Ποιο είναι το πεδίο
εφαρμογής του Ν. 4938/2022; (άρθρο 1)
Α)
Πολιτικά και ποινικά δικαστήρια (Άρειο Πάγο, εφετεία, μικτά ορκωτά,
δικαστήρια ανηλίκων, πλημμελειοδικεία, πρωτοδικεία, ειρηνοδικεία και
πταισματοδικεία)
Β)
Τακτικά διοικητικά δικαστήρια (εφετεία και πρωτοδικεία) και τη Γενική
Επιτροπεία της Επικρατείας των δικαστηρίων αυτών
Γ)
Συμβούλιο της Επικρατείας, Ελεγκτικό Συνέδριο και Γενική Επιτροπεία της
Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο
2.
Πως γίνεται η ίδρυση,
συγχώνευση και η κατάργηση πολιτικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων, η
επέκταση ή ο περιορισμός της περιφέρειάς τους εν όλω ή εν μέρει; (άρθρο 2)
Γίνεται
με Προεδρικό Διάταγμα ύστερα από γνώμη της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου ή του
Συμβουλίου της Επικρατείας, αντίστοιχα.
Για
τη διατύπωση της γνώμης της Ολομέλειας των ανωτάτων δικαστηρίων συνεκτιμώνται
ιδίως συγκεκριμένα στοιχεία που αναφέρονται α) στον φόρτο εργασίας των
υφιστάμενων ή των προς κατάργηση ή προς συγχώνευση δικαστηρίων και, ιδίως, στον
αριθμό των εισερχόμενων υποθέσεων, β) στην ύπαρξη της κατάλληλης υποδομής για
τη λειτουργία του υπό ίδρυση δικαστηρίου ή της μεταβατικής έδρας ή στην
ανεπάρκεια της υποδομής του υπό συγχώνευση ή υπό κατάργηση δικαστηρίου ή της
μεταβατικής έδρας, γ) στην αναλογία δικαστών-δικαστικών υπαλλήλων, δ) στα
δημογραφικά και γεωγραφικά δεδομένα της περιοχής, ε) σε οικονομικά δεδομένα της
περιοχής και στ) στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών που επιτρέπουν την ηλεκτρονική
κατάθεση δικογράφων, τις ηλεκτρονικές κοινοποιήσεις και τη διεξαγωγή
τηλεσυνεδριάσεων και τηλεακροάσεων που περιορίζουν την ανάγκη φυσικής παρουσίας
των διαδίκων και των δικηγόρων στα δικαστήρια.
Αν
συντρέχουν ειδικοί λόγοι να μην εκδικαστεί ορισμένη υπόθεση στη μεταβατική
έδρα, αυτή εισάγεται στην κύρια έδρα με αιτιολογημένη πράξη.
Αν
σπουδαίος λόγος επιβάλλει να συνεδριάζει το ποινικό εφετείο ή το μικτό ορκωτό
εφετείο έξω από την έδρα του, ο δικαστής που διευθύνει το δικαστήριο, με
πρόταση του εισαγγελέα, ορίζει, με αιτιολογημένη πράξη του, τον τόπο
συνεδρίασης μέσα στην περιφέρεια του εφετείου.
3.
Τι νοείται δικαστήριο
τηλεματικής; (άρθρο 2)
Ως
δικαστήριο τηλεματικής νοείται το δικαστήριο, το οποίο παρέχει προσωρινή και
οριστική δικαστική προστασία και, γενικότερα, υπηρεσίες δικαιοσύνης με τη χρήση
τεχνολογιών απομακρυσμένης σύνδεσης.
4.
Πως ορίζεται ο αριθμός των
οργανικών θέσεων των δικαστικών λειτουργών; (άρθρο 3)
Με
νόμο.
5.
Πως γίνεται η κατανομή των
οργανικών θέσεων των δικαστικών λειτουργών και υπαλλήλων στα δικαστήρια και
στις εισαγγελίες; (άρθρο 3)
Για
τους δικαστικούς λειτουργούς γίνεται με προεδρικό διάταγμα ενώ για τους
δικαστικούς υπαλλήλους με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης.
Εκδίδονται
κάθε δύο (2) έτη,
τον μήνα Ιούνιο ή εκτάκτως σε περίπτωση αύξησης των θέσεων.
Το
προεδρικό διάταγμα εκδίδεται ύστερα από γνώμη:
Α)
Για τους δικαστικούς λειτουργούς των πολιτικών-ποινικών δικαστηρίων, του
Προέδρου και του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου που λαμβάνει υπόψη τις
αιτιολογημένες προτάσεις των δικαστικών λειτουργών που διευθύνουν τα εφετεία
και τις εισαγγελίες εφετών, για τους δικαστικούς λειτουργούς των
πολιτικών-ποινικών δικαστηρίων.
Β)
Για τους δικαστικούς λειτουργούς των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων γίνεται
ύστερα από γνώμη του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας που λαμβάνει υπόψη τις
αιτιολογημένες γνώμες των προέδρων εφετών ή δικαστών που διευθύνουν τα
διοικητικά εφετεία.
Η
απόφαση εκδίδεται ύστερα από γνώμη:
Α)
Για τους δικαστικούς υπαλλήλους των πολιτικών-ποινικών δικαστηρίων, του
Προέδρου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για τους υπαλλήλους του Αρείου Πάγου
ή της εισαγγελίας του αντιστοίχως, των δικαστών που διευθύνουν τα εφετεία και
πρωτοδικεία για τους υπαλλήλους που υπηρετούν σε αυτά και στα δικαστήρια της
περιφέρειάς τους, ύστερα από προηγούμενη γνώμη των δικαστών που διευθύνουν τα
τελευταία, και των εισαγγελέων εφετών και πρωτοδικών για τους υπαλλήλους που
υπηρετούν στις αντίστοιχες εισαγγελίες.
Β)
Για τους δικαστικούς υπαλλήλους των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και της
Γενικής Επιτροπείας, του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στα δικαστήρια αυτά
που λαμβάνει υπόψη αιτιολογημένη γνώμη των δικαστών που διευθύνουν τα δικαστήρια
αυτά.
6.
Πως αναπληρώνονται οι
δικαστές στα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια; (άρθρο 5)
Αν
δεν υπάρχουν, απουσιάζουν ή κωλύονται οι δικαστές των πολιτικών-ποινικών
δικαστηρίων αναπληρώνονται, κατά σειρά αρχαιότητας, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά
από :
Α)
Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, από τους αντιπροέδρους
Β)
Αντιπροέδρους του Αρείου Πάγου, από αρεοπαγίτη του τμήματός τους
Γ)
Πρόεδρο Πολυμελούς Δικαστηρίου, από άλλο δικαστή της ίδιας σύνθεσης ή του ίδιου
δικαστηρίου
Δ)
Ένας Πρωτοδίκης πολυμελούς πρωτοδικείου ή τριμελούς πλημμελειοδικείου, από
πάρεδρο ή ειρηνοδίκη ή πταισματοδίκη της περιφέρειάς του
Ε)
Ειρηνοδίκη που υπηρετεί στο ειρηνοδικείο ή πταισματοδικείο, από άλλον
ειρηνοδίκη, ο οποίος ορίζεται από τον πρόεδρο του πολυμελούς πρωτοδικείου, στην
περιφέρεια του οποίου υπάγονται τα δικαστήρια στα οποία ανέκυψε η ανάγκη
αναπλήρωσης.
7.
Πως αναπληρώνονται οι
δικαστές στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια; (άρθρο 5)
Αν
δεν υπάρχουν, απουσιάζουν ή κωλύονται οι δικαστές των τακτικών διοικητικών
δικαστηρίων αναπληρώνονται, κατά σειρά αρχαιότητας, εφόσον δεν ορίζεται
διαφορετικά από:
Α)
Πρόεδρο πολυμελούς δικαστηρίου, από άλλο δικαστή του ίδιου δικαστηρίου
Β)
Εφέτη, από άλλον εφέτη του ίδιου δικαστηρίου
Γ)
Πρωτοδίκη τριμελούς πρωτοδικείου, από πάρεδρο του ίδιου δικαστηρίου
8.
Τί γίνεται σε περίπτωση
αδυναμίας συγκρότησης δικαστηρίων; (άρθρο 6)
Α)
Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης του Ειρηνοδικείου, ο πρόεδρος
πρωτοδικών ή ο δικαστής που διευθύνει το πρωτοδικείο παραγγέλλει να μεταβεί
άλλος δικαστής της περιφέρειας του πρωτοδικείου.
Β)
Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης του Πρωτοδικείου, του Πλημμελειοδικείου,
του Δικαστηρίου Ανηλίκων ή του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου, ο πρόεδρος
εφετών ή ο δικαστής που διευθύνει το εφετείο, παραγγέλλει να μεταβούν για τη
σύνθεση ορισμένων δικασίμων όσοι πρωτοδίκες χρειάζονται από τα πρωτοδικεία της
περιφέρειας του εφετείου.
Γ)
Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης των εφετείων, των εφετείων ανηλίκων και
των μικτών ορκωτών εφετείων, ο δικαστής ο οποίος διευθύνει το εφετείο
παραγγέλλει να μεταβούν από το εφετείο για τη σύνθεση δικασίμων όσοι εφέτες
χρειάζονται.
Δ)
Σε περίπτωση αδυναμίας συγκρότησης διοικητικού δικαστηρίου, με
αναπλήρωση δικαστών.
9.
Τι γίνεται σε περίπτωση
αδυναμίας του δικαστή να διευθύνει το δικαστήριο; (άρθρο 6)
Αν
η αδυναμία εμφανιστεί στο πρόσωπο του εισαγγελέα του δικαστηρίου, ο
εισαγγελικός λειτουργός που διευθύνει την εισαγγελία εφετών, παραγγέλλει να
μεταβεί για την αναπλήρωσή του και για ορισμένη δικάσιμο:
Α)
Αντιεισαγγελέας πρωτοδικών, αν πρόκειται για πλημμελειοδικείο ή δικαστήριο
ανηλίκων
Β)
Εισαγγελέας πρωτοδικών, αν πρόκειται για μικτό ορκωτό δικαστήριο
Γ)
Εισαγγελέας ή αντιεισαγγελέας εφετών, αν πρόκειται για εφετείο, εφετείο
ανηλίκων ή μικτό ορκωτό εφετείο.
10.
Πως γίνεται η σύμμετρη
κατανομή πολιτικών υποθέσεων μεταξύ των ειρηνοδικών της περιφέρειας του ίδιου
πρωτοδικείου; (άρθρο 7)
Γίνεται
ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες. Για επείγοντα θέματα, ο πρόεδρος πρωτοδικών
ορίζει, κατά περίπτωση, ειρηνοδίκη υπηρεσίας για τα κατά τόπους ειρηνοδικεία.
11.
Πως γίνεται η αναπλήρωση
του γραμματέα του δικαστηρίου και εισαγγελίας; (άρθρα 8 και 11)
Σε
κάθε δικαστήριο και εισαγγελία λειτουργεί γραμματεία η οποία αποτελεί ενιαία
οργανική μονάδα και μπορεί να περιλαμβάνει γενική διεύθυνση, διευθύνσεις,
τμήματα ή γραφεία. Στη γραμματεία ανήκουν οι δικαστικοί υπάλληλοι όλων των
κλάδων, ειδικοτήτων και κατηγοριών.
Για
τη νόμιμη συγκρότηση του δικαστηρίου απαιτείται η παρουσία του γραμματέα του,
εκτός αν ο νόμος ορίζει διαφορετικά.
Σε
περίπτωση που απουσιάζει ή κωλύεται ο γραμματέας καθώς και ο νόμιμος
αναπληρωτής του, καθήκοντα γραμματέα, ορίζεται αναπληρωτής ύστερα από
παραγγελία του δικαστή ή του προέδρου του τριμελούς συμβουλίου που διευθύνει το
δικαστήριο ή του εισαγγελέα που διευθύνει την εισαγγελία, από γραμματέα:
Α)
Του πρωτοδικείου, για τα ειρηνοδικεία και πταισματοδικεία της περιφέρειας του
πρωτοδικείου
Β)
Του εφετείου, για τα πρωτοδικεία της περιφέρειάς του
Γ)
Του δικαστικού εφετείου, για τα διοικητικά πρωτοδικεία της περιφέρειάς του
Δ)
Της εισαγγελίας εφετών, για τις εισαγγελίες της περιφέρειας του εφετείου.
12.
Ποια είναι τα κωλύματα των
παραγόντων της δίκης; (άρθρο 9)
Οι
δικαστικοί λειτουργοί, οι ένορκοι, οι δικαστικοί υπάλληλοι και οι δικηγόροι δεν
επιτρέπεται να συμπράττουν στην ίδια διαδικαστική πράξη ή ενέργεια, αν είναι
σύζυγοι ή συνδέονται με σύμφωνο συμβίωσης ή με συγγένεια αίματος ή εξ
αγχιστείας μέχρι και τον τρίτο βαθμό.
Για
τους δικηγόρους η απαγόρευση ισχύει και όταν εκπροσωπούν αντίδικα μέρη.
Η
αποσιώπηση του κωλύματος συνιστά πειθαρχικό αδίκημα αλλά δεν ακυρώνεται η
διαδικαστική πράξη εκτός αν ορίζει ο νόμος διαφορετικά.
13.
Η σχέση των δικαστικών και
αστυνομικών αρχών του άρθρου 10.
Οι
αστυνομικές αρχές υποχρεούνται να εκτελούν αμέσως τις παραγγελίες των
δικαστικών αρχών, να διευκολύνουν τους δικηγόρους στην άσκηση του
λειτουργήματος τους ενώ υποχρέωση συνδρομής έχουν και τα σώματα των ενόπλων
δυνάμεων.
14.
Πως ορίζονται το δικαστικό
έτος και τα θερινά τμήματα; (άρθρο 12)
Το
δικαστικό έτος αρχίζει στις 16 Σεπτεμβρίου και λήγει στις 15 Σεπτεμβρίου του
επόμενου έτους.
Τα
θερινά τμήματα αρχίζουν 1η Ιουλίου και λήγουν 15 Σεπτεμβρίου.
15.
Τι φυλάσσεται στο αρχείο
του δικαστηρίου; (άρθρο 13)
Φυλάσσονται
οι αποφάσεις, τα πρακτικά, τα βιβλία, οι δικογραφίες, τα πειστήρια και τα άλλα
υπηρεσιακά έγγραφα σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή.
Με
προεδρικό διάταγμα
ρυθμίζονται η τήρηση και οργάνωση των αρχείων, η διαδικασία εκποίησης ή
καταστροφής των εγγράφων που δεν έχουν υπηρεσιακή χρησιμότητα ή ιστορική αξία,
καθώς και η ανασύσταση των αρχείων ή των δικογραφιών, πρακτικών ή αποφάσεων που
καταστράφηκαν.
Με
απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης ορίζονται τα απαραίτητα βιβλία ή άλλου είδους
στοιχεία που τηρούν τα δικαστήρια και οι εισαγγελίες, σε φυσική ή ηλεκτρονική
μορφή, καθώς και το περιεχόμενό τους. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζεται ο τρόπος θεώρησης
και ελέγχου των βιβλίων και στοιχείων που τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή. Με
όμοια απόφαση ορίζονται κατά περίπτωση οι στατιστικοί πίνακες που οφείλει να
τηρεί κάθε δικαστήριο και οι υπηρεσίες στις οποίες πρέπει να υποβάλλονται οι
πίνακες αυτοί.
16.
Πως συγκροτούνται τα
δικαστικά συμβούλια και οι ολομέλειες; (άρθρα 14-16)
Τα
δικαστικά συμβούλια
συγκροτούνται όπως τα αντίστοιχα δικαστήρια α) του πρωτοδικείου και του
πλημμελειοδικείου β) του διοικητικού πρωτοδικείου γ) του εφετείου δ) του
διοικητικού εφετείου και ε) του Αρείου Πάγου.
Η
Ολομέλεια του δικαστηρίου αποτελείται από όλους τους δικαστές και τους δικαστικούς παρέδρους
που υπηρετούν σε αυτό. Προεδρεύει ο πρόεδρος του τριμελούς συμβουλίου ή ο
δικαστής που διευθύνει το δικαστήριο. Ο εισαγγελέας παρίστανται κατά τις
συνεδριάσεις της ολομέλειας, συμμετέχει στη συζήτηση και αποχωρεί πριν από την
έναρξη της ψηφοφορίας. Συγκαλείται ύστερα από έγγραφη αίτηση του 1/3 των μελών
ή ζητηθεί από τον εισαγγελέα του δικαστηρίου ή τον Γενικό Επίτροπο της
Επικρατείας, όταν πρόκειται για διοικητικά δικαστήρια ή ασκηθεί προσφυγή από
ένα μέλος εναντίον πράξης του προέδρου του τριμελούς συμβουλίου ή του δικαστή
που διευθύνει το δικαστήριο ή ζητηθεί με απόφαση του οικείου δικηγορικού
συλλόγου ή ζητηθεί από τον προϊστάμενο της γραμματείας του δικαστηρίου μετά από απόφαση της υπηρεσιακής συνέλευσης. Η
σύγκληση της είναι υποχρεωτική εντός δεκαπέντε (15) ημερών. Βρίσκεται σε
απαρτία όταν είναι παρόντα περισσότερα από τα μισά κατά τον χρόνο της σύγκλησης
μέλη της, όχι όμως λιγότερα από τρία (3). Αν ο αριθμός των μελών της ολομέλειας
υπερβαίνει τους διακόσιους (200), αρκεί η παρουσία των εκατό (100). Οι αποφάσεις
της λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών της. Στις αρμοδιότητές
της υπάγονται α) η κατάρτιση/συμπλήρωση/τροποποίηση/αντικατάσταση/κατάργηση
διατάξεων του κανονισμού του δικαστηρίου, β) λήψη αποφάσεων για θέματα
γενικότερου ενδιαφέροντος, οργάνωσης και λειτουργίας του δικαστηρίου και
απονομής της δικαιοσύνης γ) κατάρτιση των θερινών τμημάτων δ) λήψη απόφασης ή
γνωμοδότηση για όσα θέματα έχουν υπαχθεί στην αρμοδιότητά της από τον κανονισμό
ή από ειδικές διατάξεις.
Η
ολομέλεια της εισαγγελίας αποτελείται από τους εισαγγελείς, αντεισαγγελείς και
παρέδρους που υπηρετούν σε αυτή. Συγκαλείται από τον πρόεδρο της που είναι
αυτός που διευθύνει την εισαγγελία και η σύγκλησή της είναι υποχρεωτική εντός
δεκαπέντε (15) ημερών, όταν ζητηθεί από τα 2/5 των εισαγγελικών λειτουργών ή
ζητηθεί από τον πρόεδρο του δικαστηρίου ή τον πρόεδρο του τριμελούς συμβουλίου
διεύθυνσης ή με απόφαση του οικείου δικηγορικού συλλόγου ή από τον προϊστάμενο
της γραμματείας της εισαγγελίας ύστερα από απόφαση της υπηρεσιακής συνέλευσης.
Βρίσκεται σε απαρτία όταν είναι παρόντα περισσότερα από τα μισά κατά τον χρόνο
της σύγκλησης μέλη της όχι λιγότερα από τρία (3). Αποτελείται από μονό αριθμό
μελών και αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της και υπερισχύουν
των αποφάσεων άλλων οργάνων της εισαγγελίας για το ίδιο θέμα. Στην αρμοδιότητά
της ολομέλειας υπάγονται α) η
κατάρτιση/συμπλήρωση/τροποποίηση/αντικατάσταση/κατάργηση διατάξεων του
κανονισμού της εισαγγελίας β) λήψη αποφάσεων για θέματα γενικότερου
ενδιαφέροντος, οργάνωσης και λειτουργίας της εισαγγελίας και απονομής της
ποινικής δικαιοσύνης γ) κατάρτιση των θερινών τμημάτων δ) λήψη απόφασης ή η
γνωμοδότηση για όσα θέματα έχουν υπαχθεί στην αρμοδιότητά της από τον κανονισμό
ή από ειδικές διατάξεις.
17.
Από ποιους διευθύνονται τα
δικαστήρια; (άρθρο 17)
Τα
δικαστήρια διευθύνονται από α) τον πρόεδρο του δικαστηρίου και αν οι πρόεδροι είναι περισσότεροι, από
τον αρχαιότερο β) τον ειρηνοδίκη το ειρηνοδικείο και τον πταισματοδίκη το
πταισματοδικείο και αν αυτοί είναι περισσότεροι, από τον αρχαιότερο.
Τα
πολιτικά και διοικητικά εφετεία και πρωτοδικεία Αθηνών, Θεσσαλονίκης και
Πειραιά και τα Ειρηνοδικεία Αθηνών και Θεσσαλονίκης διευθύνονται από τριμελές
συμβούλιο.
Στο
ίδιο άρθρο ορίζονται οι αρμοδιότητες των συμβουλίων.
18.
Από ποιους διευθύνονται οι
εισαγγελίες; (άρθρο 18)
Την
εισαγγελία
διευθύνει ο εισαγγελέας, ο οποίος ασκεί τις αρμοδιότητες της παρ. 7 του άρθρου
17. Αν στην ίδια εισαγγελία υπηρετούν περισσότεροι εισαγγελείς, τη διεύθυνση
ασκεί ο αρχαιότερος, εφόσον δεν έχει τα κωλύματα της παρ. 6 του άρθρου 17.
Η
Εισαγγελία Εφετών Αθηνών και οι Εισαγγελείς Πρωτοδικών και Θεσσαλονίκης διευθύνονται από τον
εισαγγελέα που εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία από τις ολομέλειες των οικείων
εισαγγελιών, οι οποίες συνέρχονται αυτοδικαίως για τον σκοπό αυτόν ανά δύο έτη
την 11η πρωινή ώρα του τρίτου Σάββατου του μηνός Σεπτεμβρίου. Αν
κατά τη συνεδρίαση αυτή δεν υπάρχει απαρτία, οι ολομέλειες συνέρχονται την ίδια
ώρα του ερχόμενου Σαββάτου και η εκλογή γίνεται από τα μέλη που είναι παρόντα.
Υποψήφιοι
είναι υποχρεωτικά οι αρχαιότεροι εισαγγελείς σε αριθμό ίσο με το ένα δεύτερο
κατά σειρά αρχαιότητας από τους υπηρετούντες.
Η
εκλογή διενεργείται από τριμελή εφορευτική επιτροπή, που αποτελείται από τον
νεότερο εισαγγελέα και τους δύο νεότερους από τους υπηρετούντες
αντιεισαγγελείς.
Η
θητεία είναι διετής. Αρχίζει από την 1η Οκτωβρίου του έτους της
εκλογής και λήγει, μετά από την πάροδο δύο ετών, την 30η
Σεπτεμβρίου. Επανεκλογή του ίδιου προσώπου ως διευθύνοντος στον ίδιο βαθμό
ιεραρχίας, δεν επιτρέπεται. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η επανεκλογή του ίδιου
προσώπου στον ίδιο βαθμό ιεραρχίας αν η πρώτη θητεία του δεν υπερέβη το χρονικό
διάστημα του ενός έτους.
19.
Από ποιους
καταρτίζεται/συμπληρώνεται/τροποποιείται ή αντικαθίσταται ο κανονισμός
εσωτερικής λειτουργίας; (άρθρο 19)
Α)
Των δικαστηρίων και των εισαγγελιών στις οποίες υπηρετούν πέντε (5)
τουλάχιστον εισαγγελικοί λειτουργοί, από τις ολομέλειες αυτών,
Β)
Των λοιπών εισαγγελιών, από τους εισαγγελικούς λειτουργούς που υπηρετούν
σε αυτές,
Γ)
Των ειρηνοδικείων ή πταισματοδικείων στα οποία υπηρετεί ένας (1)
ειρηνοδίκης ή πταισματοδίκης, από τον δικαστή αυτόν.
20.
Τι ορίζει ο Κανονισμός
Εσωτερικής Λειτουργίας; (άρθρο 19)
Α)
τα τμήματα των δικαστηρίων και των εισαγγελιών, τον τρόπο συγκρότησής τους, το
χρονικό διάστημα παραμονής των δικαστικών λειτουργών σε κάθε τμήμα και την
κατανομή των υποθέσεων σε αυτά,
Β)
τον αριθμό των δικασίμων και των υποθέσεων ανά δικάσιμο,
Γ)
τα ζητήματα που αφορούν στη χρέωση των υποθέσεων ανά δικαστικό λειτουργό από
τον πρόεδρο του οικείου τμήματος,
Δ)
οποιοδήποτε ζήτημα ανάγεται στην εσωτερική οργάνωση των υπηρεσιών των
δικαστηρίων και των εισαγγελιών και στην εύρυθμη διεξαγωγή των εργασιών τους.
21.
Πως είναι διαμορφωμένοι οι
χώροι των δικαστικών καταστημάτων (άρθρο 22)
Τα
δικαστικά καταστήματα ορίζονται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης. Στεγάζονται σε
κτίρια που διασφαλίζουν ευπρεπείς συνθήκες απονομής δικαιοσύνης, παρέχουν
εύκολη και ασφαλή πρόσβαση στους δικαστικούς λειτουργούς, δικαστικούς
υπαλλήλους, δικηγόρους και πολίτες και διαθέτουν ειδικούς χώρους υποδοχής για
δικηγόρους και διαδίκους, λειτουργικές αίθουσες συνεδριάσεων και επαρκείς
χώρους για τα γραφεία των δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων.
Στην
αίθουσα συνεδριάσεων υπάρχουν ιδιαίτερη έδρα για το δικαστήριο, ειδικά έδρανα
για τους δικηγόρους και χωριστές θέσεις για τους διαδίκους, τους
κατηγορούμενους, τους μάρτυρες και τους ακροατές.
Η
θέση του δικαστή που διευθύνει τη συνεδρίαση είναι στο μέσο των άλλων δικαστών.
Η θέση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο ΕΣ ή του αναπληρωτή του, καθώς
και του Γενικού Επιτρόπου των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή του αναπληρωτή
του, και του εισαγγελέα είναι στο δεξιό και του γραμματέα στο αριστερό μέρος.
Οι εισαγγελείς, δικηγόροι, διάδικοι, μάρτυρες και κατηγορούμενοι απευθύνονται
προς το δικαστήριο όρθιο.
22.
Πότε συνεδριάζουν τα
δικαστήρια; (άρθρο 22)
Τα
δικαστήρια συνεδριάζουν τις εργάσιμες ημέρες. Η συνεδρίαση μπορεί να διακοπεί για να
συνεχιστεί και σε ημέρα που είναι αργία.
Τα
δικαστήρια μπορούν να συνεδριάζουν και σε ημέρα αργίας για να δικάσουν α)
υποθέσεις ποινικές β) υποθέσεις που εισάγονται με τη διαδικασία των
ασφαλιστικών μέτρων ή για τις οποίες ο δικαστής του μονομελούς ή ο πρόεδρος του
πολυμελούς κρίνει ότι υπάρχει άμεσος κίνδυνος από την αναβολή.
23.
Ποιος ασκεί εποπτεία στα
δικαστήρια και στις εισαγγελίες; (άρθρο 23)
Εποπτεία
στα δικαστήρια και τις εισαγγελίες ασκούν:
Α)
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης στη διοίκηση της δικαιοσύνης
Β)
Ο Πρόεδρος του ΣτΕ στα διοικητικά δικαστήρια όλων της χώρας, τη Γενική
Επιτροπεία της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και τις
γραμματείες τους και ο Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, στα πολιτικά και ποινικά
δικαστήρια όλης της χώρας και τις γραμματείες τους
Γ)
Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, στις εισαγγελίες όλης της χώρας και στις
γραμματείες τους
Δ)
Ο Γενικός Επίτροπος της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, στα
δικαστήρια αυτά καις τις γραμματείες τους
Ε)
Ο Πρόεδρος του συμβουλίου ή ο δικαστής που διευθύνει το εφετείο, στα δικαστήρια
της περιφέρειας του εφετείου και τις γραμματείες τους
ΣΤ)
Ο Εισαγγελέας που διευθύνει την εισαγγελία εφετών, στις εισαγγελίες και τις
γραμματείες της περιφέρειάς της
Ζ)
Ο Πρόεδρος του συμβουλίου ή ο δικαστής που διευθύνει το πρωτοδικείο, στα
δικαστήρια της περιφέρειας του πρωτοδικείου και τις γραμματείες του
Η)
Ο Εισαγγελέας που διευθύνει την εισαγγελία πρωτοδικών, στους ανακριτικούς
υπαλλήλους, συμβολαιογράφους, φύλακες μεταγραφών, υποθηκών, κτηματολογίων,
νηολογίων και υποθηκολογίων πλοίων και αεροσκαφών, καθώς και στους ληξιάρχους,
υπαλλήλους και επιμελητές της εισαγγελίας πρωτοδικών και τους άμισθους
δικαστικούς επιμελητές.
24.
Ποιο είναι το έργο του
γραφείου νομολογίας, έρευνας και δικαστικής ιστορίας; (άρθρο 24)
Σε
κάθε δικαστήριο, στο οποίο υπηρετούν περισσότεροι από δύο (2) πρόεδροι ή
τουλάχιστο οκτώ (8) δικαστές, λειτουργεί γραφείο νομολογίας, έρευνας και
δικαστικής ιστορίας.
Έργο
του γραφείου αυτού είναι α) η συγκέντρωση, ταξινόμηση, ευρετηρίαση και
γενικότερα η αξιοποίηση του νομολογιακού υλικού β) η οργάνωση της βιβλιοθήκης
του δικαστηρίου γ) η επικουρία στην επιμόρφωση δικαστικών λειτουργών και
δικαστικών υπαλλήλων δ) η καταγραφή της ιστορίας του δικαστηρίου και των
δικαστών που υπηρετούν σε αυτό.
Το
γραφείο διευθύνεται από δικαστή και στελεχώνεται από υπαλλήλους της γραμματείας
του δικαστηρίου.
25.
Από τι αποτελείται η
υπηρεσιακή σφραγίδα; (άρθρο 25)
Αποτελείται
από τρεις ομόκεντρους κύκλους, με διάμετρο του εξωτερικού κύκλου τέσσερα
εκατοστά (0.04 μ). Αυτή στον εσωτερικό κύκλο φέρει το έμβλημα της Ελληνικής
Δημοκρατίας, στο ενδιάμεσο κυκλικό διάστημα την ονομασία του δικαστηρίου και
στον εξωτερικό κύκλο τις λέξεις «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ».
26.
Πως διεξάγεται η
αλληλογραφία μεταξύ των δικαστικών αρχών; (άρθρο 26)
Οι
δικαστικές αρχές αλληλογραφούν μεταξύ τους και με άλλες αρχές, καθώς και με
οποιοδήποτε πρόσωπο, απευθείας, εκτός αν επιβάλλεται η τήρηση ορισμένης
διαδικασίας.
Η
αλληλογραφία διεξάγεται και με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και
επικοινωνιών. Τις αναγκαίες αποφάσεις
εκδίδουν από κοινού οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο
Υπουργός Δικαιοσύνης ορίζει τον τύπο και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθούν
οι δικαστικές αρχές και οι δικαστικοί λειτουργοί και υπάλληλοι, όταν υποβάλλουν
στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, εκθέσεις, αναφορές, αιτήσεις, πιστοποιητικά ή άλλα
έγγραφα.
27.
Η εισαγγελία ως ανεξάρτητη
δικαστική αρχή (άρθρο 28)
Η
εισαγγελία είναι δικαστική αρχή, ανεξάρτητη από τα δικαστήρια και την
εκτελεστική εξουσία. Δρα ενιαία και αδιαίρετα και έχει ως αποστολή την τήρηση
της νομιμότητας, την προστασία του πολίτη και τη διαφύλαξη των κανόνων της
δημόσιας τάξης.
28.
Ποιες είναι οι
αρμοδιότητες του εισαγγελέα; (άρθρο 29)
Στην
αρμοδιότητα του εισαγγελέα υπάγεται α) η διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης β) η
άσκηση της ποινικής δίωξης γ) η διεύθυνση της προανάκρισης δ) η εποπτεία και ο
έλεγχος των αστυνομικών αρχών αναφορικά με την πρόληψη και τη δίωξη των
εγκλημάτων ε) η υποβολή προτάσεων στα δικαστικά συμβούλια και τα δικαστήρια στ)
η άσκηση των ένδικων μέσων ζ) η εκτέλεση των ποινικών αποφάσεων και η παροχή
συνδρομής για την εκτέλεση εκτελεστών τίτλων η) η εποπτεία και ο έλεγχος των
σωφρονιστικών καταστημάτων θ) ο έκτακτων έλεγχος των συμβολαιογράφων, των φυλάκων
μεταγραφών, υποθηκών, νηολογίων, κτηματολογίων, υποθηκολογίων πλοίων και
αεροσκαφών, καθώς και των ληξιάρχων και των υπαλλήλων, επιμελητών και άμισθων
δικαστικών επιμελητών, και ότι άλλο ο νόμος ορίζει.
29.
Ποιοι ορίζονται ανακριτές
στα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια; (άρθρο 30)
Ανακριτές
στα πλημμελειοδικεία ορίζονται για μια τριετία πρόεδροι πρωτοδικών ή πρωτοδίκες
με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του οικείου συμβουλίου
ή του δικαστή που διευθύνει το δικαστήριο και γνώμη του οικείου εισαγγελέα
εφετών. Με την ίδια διαδικασία ορίζονται ο ανακριτής και ο δικαστής ανηλίκων
του εφετείου.
Ειδικά
στα Πρωτοδικεία Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πειραιώς ως ανακριτές ορίζονται για μια τριετία
πρόεδροι πρωτοδικών ή πρωτοδίκες με πενταετή τουλάχιστον υπηρεσία, στην οποία
συνυπολογίζεται και η υπηρεσία αυτών ως παρέδρων πρωτοδικείου και, σε περίπτωση
που δεν υπηρετούν πρωτοδίκες με την πιο πάνω υπηρεσία ή αυτοί που υπηρετούν δεν
επαρκούν, ορίζονται ως ανακριτές ορίζονται ως ανακριτές οι κατά τον διορισμό
αρχαιότεροι.
30.
Ποιοι ορίζονται δικαστές
ανηλίκων στα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια (άρθρο 30)
Δικαστές
ανηλίκων στα πλημμελειοδικεία ορίζονται για δύο (2) έτη ένας ή περισσότεροι πρόεδροι
πρωτοδικών ή πρωτοδίκες με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη
του συμβουλίου ή του δικαστή που διευθύνει το δικαστήριο. Με την ίδια
διαδικασία ορίζεται ο δικαστής ανηλίκων του Εφετείου.
31.
Τι δικάζουν τα θερινά
τμήματα των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων; (άρθρο 31)
Δικάζουν
α) ποινικές υποθέσεις β) υποθέσεις τις οποίες ο δικαστής που διευθύνει το
δικαστήριο χαρακτήρισε ως κατεπείγουσες γ) υποθέσεις που αφορούν ασφαλιστικά
μέτρα, διαταγές πληρωμής, εργατικές διαφορές και απόδοσης χρήσης του μισθίου.
Κατά
τον μήνα Αύγουστο τα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια δικάζουν μόνο α) ποινικές
υποθέσεις που εκδικάζονται κατά τη διαδικασία του αυτοφώρου β) αιτήσεις για τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων ή
την αναστολή εκτέλεσης αποφάσεων.
32.
Τι δικάζουν τα τακτικά
διοικητικά δικαστήρια κατά την περίοδο των θερινών τμημάτων; (άρθρο 36)
Δικάζουν
α) υποθέσεις της αρμοδιότητάς τους που εκκρεμούν σε αυτά πάνω από έξι (6) μήνες
β) αιτήσεις προσωρινής δικαστικής
προστασίας γ) υποθέσεις που εισάγονται κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών
μέτρων δ) ανακοπές κατά διοικητικής εκτέλεσης
και ε) υποθέσεις που ο δικαστής που διευθύνει το δικαστήριο τις θεωρεί
κατεπείγουσες.
33.
Ποιες οι αρμοδιότητες της
Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών; (άρθρο 92)
Η
ΕΣΔΙ είναι αρμόδια για την επιλογή, κατάρτιση και αξιολόγηση των
εκπαιδευομένων, οι οποίοι πρόκειται να διοριστούν σε θέσεις δόκιμων δικαστικών
λειτουργών του ΣτΕ, των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων, του ΕΣ και των
τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, για τη διαρκή επιμόρφωση των εν ενεργεία δικαστικών
λειτουργών, για την εκπόνηση και εφαρμογή των ειδικών προγραμμάτων κατάρτισης ή
επιμόρφωσης δικαστικών λειτουργών που προέρχονται από τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ
ή από τρίτες χώρες και για τις διεθνείς εκπαιδευτικές ανταλλαγές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου