Σχολιάστε τις κατωτέρω απόψεις του Πλάτωνα και την παρουσία τους στο Βυζαντινό ποινικό δίκαιο:
Αν θέλεις να καταλάβεις, Σωκράτη, τι μπορεί να επιτευχθεί με την τιμωρία όσων διαπράττουν άδικες πράξεις, αυτό θα δεις από το γεγονός ότι οι άνθρωποι νομίζουν ότι η αρετή είναι κάτι που μπορεί κανείς να το προετοιμάσει. Γιατί κανείς δεν τιμωρεί όσους αδικούν έχοντας κατα νου και ως κίνητρο το ότι διέπραξαν αδίκημα, παρά μόνο όποιος τιμωρεί ασυλλόγστα, σαν θηρίο. Όποιος όμως προσπαθεί να τιμωρήσει με τη λογική, δεν τιμωρεί για το δικαίωμα, που είναι πια περασμένο - γιατί αυτό που έγινε δεν ξεγίνεται ' αλλά με τη σκέψη του στο μέλλον, ώστε να μην αδικήσει πάλι ούτε ο ίδιος ούτε κάποιος άλλος που είδε ότι αυτός τιμωρήθηκε. Αντιμετωπίζοντας έτσι το πράγμα, θεωρεί ότι η αρετή είναι κάτι που μπορεί να διδαχθεί διότι τιμωρεί προς αποτροπή.
Απάντηση:
Ο σκοπός της ποινής και οι ποινές στο βυζάντιο.
Αν θέλεις να καταλάβεις, Σωκράτη, τι μπορεί να επιτευχθεί με την τιμωρία όσων διαπράττουν άδικες πράξεις, αυτό θα δεις από το γεγονός ότι οι άνθρωποι νομίζουν ότι η αρετή είναι κάτι που μπορεί κανείς να το προετοιμάσει. Γιατί κανείς δεν τιμωρεί όσους αδικούν έχοντας κατα νου και ως κίνητρο το ότι διέπραξαν αδίκημα, παρά μόνο όποιος τιμωρεί ασυλλόγστα, σαν θηρίο. Όποιος όμως προσπαθεί να τιμωρήσει με τη λογική, δεν τιμωρεί για το δικαίωμα, που είναι πια περασμένο - γιατί αυτό που έγινε δεν ξεγίνεται ' αλλά με τη σκέψη του στο μέλλον, ώστε να μην αδικήσει πάλι ούτε ο ίδιος ούτε κάποιος άλλος που είδε ότι αυτός τιμωρήθηκε. Αντιμετωπίζοντας έτσι το πράγμα, θεωρεί ότι η αρετή είναι κάτι που μπορεί να διδαχθεί διότι τιμωρεί προς αποτροπή.
Απάντηση:
Ο σκοπός της ποινής και οι ποινές στο βυζάντιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου