Πέμπτη 26 Ιουνίου 2014

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2014-2015



                     
                                                     Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η
Κατατακτήριες εξετάσεις
για εισαγωγή στη Νομική Σχολή
για το ακαδημαϊκό έτος  2014-2015

Ανακοινώνεται ότι, από το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με το άρθρο 57 του Νόμου 4186/2013 και την Υ.Α. αριθμ. Φ1/192329/Β3/16-12-2013, η κατάταξη πτυχιούχων  Α.Ε.Ι., Τ.Ε.Ι. ή ισοτίμων προς αυτά, Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.,  υπερδιετούς και διετούς κύκλου σπουδών θα γίνει με εξετάσεις στα τρία (3) μαθήματα που αναφέρονται ακολούθως και οι επιτυχόντες θα εγγραφούν στο πρώτο εξάμηνο σπουδών (απόφαση Γ.Σ. 16/8-4-2014).
 Το ποσοστό των κατατάξεων ορίζεται στο 12% επί του αριθμού των εισακτέων στη Νομική Σχολή-Α.Π.Θ.
         
ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
1)       ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

Ύλη:

 Ι. Το ισχύον δίκαιο

Το Δίκαιο ως σύνολο κανόνων. Υποχρεωτικότητα, ισχύς και θετικότητα του δικαίου. Το θεμέλιο της ισχύος του δικαίου. Φυσικό δίκαιο και νομικός θετικισμός.
Δίκαιο, πολιτική και ηθική. Επανεξέταση του ορισμού του δικαίου: δίκαιο και εξαναγκασμός.
ΙΙ. Δικαιοδοτική πράξη και δικανικός συλλογισμός
Από τι αποτελείται ο νομικός συλλογισμός (μείζων και ελάσσων πρόταση). Σαφής παράσταση των κρίσιμων πραγματικών περιστατικών και το πρόβλημα της υπαγωγής τους σε κανόνα δικαίου.
ΙΙΙ. Η φύση και οι μέθοδοι της ερμηνείας του δικαίου
1). Τι επιτελεί η ερμηνεία του δικαίου. Μεθοδολογική ενότητα στην ερμηνεία του Συντάγματος και της κοινής νομοθεσίας. Η ανάγκη εξειδίκευσης  των εφαρμοστέων διατάξεων με πραγματολογική ερμηνεία τους . Η διάκριση νομικού και πραγματικού ζητήματος. Δεν υπάρχει διακριτική ευχέρεια του δικαστή στην ερμηνεία του Συντάγματος και των νόμων.
2).Τα κλασικά κριτήρια ερμηνείας του δικαίου: ερμηνεία γραμματική, λογική, ιστορική και συστηματική. Βούληση του ιστορικού νομοθέτη ή αντικειμενική ερμηνεία του σκοπού του νόμου; Η συμβολή της νομικής επιστήμης και της νομολογίας στην ερμηνεία του δικαίου. Υπάρχει σειρά προτίμησης μεταξύ των κριτηρίων ερμηνείας;
3). Η γλωσσική εκφορά των διατάξεων. Περιορισμένη η χρησιμότητα της «γραμματικής» ερμηνείας. Ειδικότερα η «γραμματική» ερμηνεία στο ποινικό δίκαιο.
4).Επιχειρήματα ουσιαστικής ορθότητας: επιχειρηματολογία τελολογική, επιχειρήματα γενικών αρχών της έννομης τάξης, εκ των προτέρων αποτίμηση των συνεπειών της απόφασης.
5). Κενά στην έννομη τάξη και οι μέθοδοι κάλυψής τους.
6).Αντινομίες στην έννομη τάξη: το νόημα των αντινομιών. Αντινομίες μεταξύ νομοθετικών διατάξεων, αντινομίες μεταξύ αρχών του δικαίου. Αντινομίες στο εσωτερικό του Συντάγματος. Υπάρχουν άραγε αντινομίες μεταξύ συνταγματικών κανόνων και «υπερθετικού δικαίου»;
Διδακτικά βοηθήματα για συνδυασμένη μελέτη:
- Παύλου Σούρλα, justi atque injusti scientia. Μια εισαγωγή στην επιστήμη του δικαίου, εκδ. Αντ. Σάκκουλα, Αθήνα-Κομοτηνή, 1995 (ειδικά για την πρώτη ενότητα ζητημάτων, όπως εκτίθεται ανωτέρω υπό το στοιχείο Ι).
-Κώστα Σταμάτη, Η θεμελίωση των νομικών κρίσεων, 8η έκδοση, εκδ. Σάκκουλα, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 2009 (ειδικά για τη δεύτερη και την τρίτη ενότητα ζητημάτων, όπως εκτίθενται ανωτέρω υπό τα στοιχεία ΙΙ και ΙΙΙ).

2) ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ  ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ
Ύλη:
Σύνταγμα: Έννοιες και λειτουργίες
Δημοκρατία: Προέλευση και μορφές-η δημοκρατική αρχή στο ισχύον Σύνταγμα.
Κοινοβουλευτικό σύστημα: Έννοια, συνταγματική κατοχύρωση και συνέπειες.
Βουλή: Συνταγματικές αρχές που διέπουν την ψηφοφορία στις βουλευτικές εκλογές-νομική θέση του βουλευτή-διάλυση της Βουλής.
Κυβέρνηση: Διορισμός, ψήφος εμπιστοσύνης, απαλλαγή από τα καθήκοντα.
Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Εκλογή και αρμοδιότητες.
Βιβλιογραφία:
Η προτεινόμενη βιβλιογραφία είναι απολύτως ενδεικτική :
1.   Δ. Τσάτσου, Πολιτεία, Αθήνα, Γαβριηλίδης, 2010
2. Αντ. Μανιτάκη, Η Συνταγματική Οργάνωση του Κράτους, εκδ. Σάκκουλα, 2009, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
3. Κ. Χρυσόγονου, Συνταγματικό Δίκαιο, Εκδ. Σάκκουλα, 2003, Θεσσαλονίκη.
4. Φ. Σπυρόπουλου, Εισαγωγή στο Συνταγματικό Δίκαιο, Αθήνα, Α. Σάκκουλα, 2006.

3) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ
        Ύλη:                      
·         Ιστορική εξέλιξη της Διεθνούς Οργάνωσης
·         Ίδρυση και νομικό καθεστώς των Διεθνών Οργανισμών
·         Ιδιότητα του μέλους των Διεθνών Οργανισμών
·         Θεσμική διάρθρωση των Διεθνών Οργανισμών
·         Αυτονομία της Βούλησης Διεθνούς Οργανισμού
·         Έδρα, προνόμια, ασυλίες Διεθνών Οργανισμών
·         Οικονομικά των Διεθνών Οργανισμών
·         Διάλυση Διεθνών Οργανισμών
·         Κατάταξη  και χαρακτηριστικά Διεθνών Οργανισμών
·         Εισαγωγή στα Ηνωμένα Έθνη
·         Αρχές, σκοποί, όργανα και λειτουργίες των Ηνωμένων Εθνών
·         Χρήση βίας και ειρηνική επίλυση Διεθνών Οργανισμών
·         Το Διεθνές Δικαστήριο Δικαιοσύνης
Βιβλιογραφία:
Οι υποψήφιοι μπορούν να αναζητήσουν τη σχετική ύλη, ενδεικτικά, στα βιβλία:
1)       K.Χατζηκωνσταντίνου,Χ. Αποστολίδης, Μ.Σαρηγιαννίδης:
     Θεμελιώδεις Έννοιες στο  Διεθνές Δημόσιο Δίκαιο,
Εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε. Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 2013/1η έκδοση
2)       Εμμ. Ρούκουνας : Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο,
     Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη ΑΕΒΕ, Αθήνα 2011/1η έκδοση,
3) Π.Νάσκου-Περράκη :  Το Δίκαιο των Διεθνών Οργανισμών:
    Η Θεσμική Διάσταση , Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα-Κομοτηνή
    2011/5η έκδοση,

ΕΚΔΟΤΙΚΟΙ ΟΙΚΟΙ                                                                                               
Εκδόσεις ΝΟΜΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Φράγκων 1, 54625 Θεσσαλονίκη, τηλ.2310545618,532134,Μαυρομιχάλη 23,
Αθήνα τηλ 2103678800,3607521(Μαυρομιχάλη 2)
Εκδόσεις ΑΝΤ. Ν. ΣΑΚΚΟΥΛΑ
Στη Θεσσαλονίκη διανέμονται από Εκδόσεις ΒΙΒΛΙΟΝΟΜΙΚΗ, Φράγκων 2,
τηλ 2310552582,Εκδόσεις ΤΖΗΜΟΣ,Στρ. Μπραντούνα 3, τηλ. 2310555911
Εκδόσεις ΑΝΤ. Ν. ΣΑΚΚΟΥΛΑ-Αθήνα
Σόλωνος 69, 10679, Αθήνα, τηλ.2103615440,3618198
Στη Θεσσαλονίκη τα βιβλία διανέμονται από :Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ,Αγγελάκη 39,
τηλ 2310 271055
Eκδόσεις ΣΑΚΚΟΥΛΑ
Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Ε.Αμύνης 42, Θεσσαλονίκη, τηλ 2310244228
Ιπποκράτους 23, Αθήνα, τηλ 2103387500
Εκδόσεις ΑΝΤ. Ν. ΣΑΚΚΟΥΛΑ-Κομοτηνή
Ν.Ζωϊδου 88,69100, Κομοτηνή, τηλ 2531026323, 33245
Στη Θεσσαλονίκη διανέμονται από εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Αγγελάκη 39,
τηλ 2310271055

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: από 1 έως 15 Νοεμβρίου 2014.
Οι ώρες που θα δέχεται αιτήσεις η Γραμματεία της Νομικής Σχολής θα ανακοινωθούν εκείνη την περίοδο.
Απαραίτητα δικαιολογητικά:
1.       Αίτηση του ενδιαφερόμενου (χορηγείται και από τη Γραμματεία της Σχολής)
2.       Αντίγραφο πτυχίου ή πιστοποιητικό περάτωσης σπουδών. Για πτυχιούχους εξωτερικού συνυποβάλλεται και βεβαίωση ισοτιμίας του τίτλου σπουδών από τον Δ.Ο.Α.ΤΑ.Π.
Διαδικασία εξετάσεων:
Στην είσοδο κάθε αίθουσας εξετάσεων θα αναρτηθεί ονομαστικός κατάλογος των υποψηφίων που θα εξεταστούν στην συγκεκριμένη αίθουσα.
Οι υποψήφιοι, για την εξακρίβωση της ταυτότητάς τους, πρέπει να έχουν μαζί τους το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή άλλο επίσημο δημόσιο έγγραφο πιστοποίησης της ταυτότητάς του.
Οι υποψήφιοι υποχρεούνται να βρίσκονται στο χώρο των εξετάσεων μία (1) ώρα πριν την έναρξη της εξέτασης. Δεν επιτρέπεται η χρήση χρωματιστού μελανιού εκτός του μπλε και του μαύρου.
Απαγορεύεται να εισέλθει ο υποψήφιος στην αίθουσα εξετάσεων έχοντας μαζί του βιβλία, τετράδια, σημειώματα, κινητά, ηλεκτρονικές συσκευές ή άλλα αντικείμενα εκτός από το στυλό και το πιστοποιητικό της ταυτοπροσωπίας.
Αποτελέσματα:
Ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα της Νομικής Σχολής, μετά την σχετική έγκριση από τη Γενική Συνέλευση, μαζί με την προθεσμία για εγγραφή των επιτυχόντων.

                                                 Από τη Γραμματεία
                                                 της Νομικής Σχολής

Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΔΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΠΡΟΣΥΠΟΓΡΑΦΗΣ

Είχε πέσει θέμα κατατακτηρίων εξετάσεων το 2009.

 

Άρθρο 35 [Ισχύς των πράξεων, προσυπογραφή] 

* 1. Καμία πράξη του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν ισχύει ούτε εκτελείται χωρίς την προσυπογραφή του αρμόδιου Υπουργού, ο οποίος με μόνη την υπογραφή του γίνεται υπεύθυνος, και χωρίς τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στην περίπτωση που η Κυβέρνηση απαλλαγεί από τα καθήκοντά της σύμφωνα με το άρθρο 38 παράγραφος 1, αν ο Πρωθυπουργός δεν προσυπογράφει το οικείο διάταγμα, αυτό υπογράφεται μόνο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. 
* 2. Κατ' εξαίρεση δεν απαιτείται προσυπογραφή για τις ακόλουθες πράξεις:

α) το διορισμό Πρωθυπουργού,

β) την ανάθεση διερευνητικής εντολής σύμφωνα με το άρθρο 37 παράγραφοι 2, 3 και 4,

γ) τη διάλυση της Βουλής κατά το άρθρο 32 παράγραφος 4 και κατά το άρθρο 41 παράγραφος 1, αν δεν την προσυπογράψει ο Πρωθυπουργός, και κατά το άρθρο 53 παράγραφος 1, αν δεν την προσυπογράψει το Υπουργικό Συμβούλιο,

δ) την αναπομπή κατά το άρθρο 42 παράγραφος 1 νομοσχεδίου ή πρότασης νόμου που έχει ψηφιστεί από τη Βουλή.

ε) το διορισμό του προσωπικού των υπηρεσιών της Προεδρίας της Δημοκρατίας. 
* 3. Το διάταγμα με το οποίο προκηρύσσεται δημοψήφισμα για νομοσχέδιο, σύμφωνα με το άρθρο 44 παράγραφος 2, προσυπογράφεται από τον Πρόεδρο της Βουλής.

Άρθρο 49 [Ευθύνη, κατηγορία, δίκη] 

1. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν ευθύνεται οπωσδήποτε για πράξεις που έχει ενεργήσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του, παρά μόνο για έσχατη προδοσία ή παραβίαση, με πρόθεση, του Συντάγματος.
Για πράξεις που δεν σχετίζονται με την άσκηση των καθηκόντων του η δίωξη αναστέλλεται ωσότου λήξει η προεδρική θητεία. 
2. Η πρόταση για κατηγορία και παραπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας σε δίκη υποβάλλεται στη Βουλή υπογραμμένη από το ένα τρίτο τουλάχιστον των μελών της και γίνεται αποδεκτή με απόφαση που λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνόλου των μελών της. 
3. Αν η πρόταση γίνει αποδεκτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παραπέμπεται στο δικαστήριο του άρθρου 86· οι σχετικές μ' αυτό διατάξεις εφαρμόζονται αναλόγως και στην περίπτωση αυτή. 
4. Αφότου παραπεμφθεί, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απέχει από την άσκηση των καθηκόντων του και αναπληρώνεται, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 34. αναλαμβάνει πάλι τα καθήκοντά του, αφότου το δικαστήριο του άρθρου 86 εκδώσει απαλλακτική απόφαση, εφόσον δεν εξαντλήθηκε η θητεία του. 
5. Νόμος που ψηφίζεται από την Ολομέλεια της Βουλής ρυθμίζει τα σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού.
(Πηγή: http://synagonism.net/law/gr/s.2008.html#idM3T2)



 Σύμφωνα με τα παραπάνω:


1. Κατά πρώτο λόγο ο ΠτΔ δεν διώκεται ποινικά (και αστικά) για τις πράξεις που διέπραξε κατά την άσκηση των καθηκόντων του με μοναδικές εξαιρέσεις τις περιπτώσεις της εσχάτης προδοσίας και της εκ προθέσεως παραβίασης του Συντάγματος.

2. Όσον αφορά τις πράξεις άσχετες προς την άσκηση των καθηκόντων του ο ΠτΔ είναι προσωρινά μόνο ανεύθυνος, καθώς η δίωξη αναστέλλεται μέχρι το πέρας της θητείας του.

3. Το μειωμένο εύρος των εξουσιών του συνίσταται από την ευθύνη που "μεταφέρεται" στον εκάστοτε υπουργό καθώς αυτός ο τελευταίος ευθύνεται δια της προσυπογραφής του. 

4. Αν προκύψει κατηγορία ενάντια του ΠτΔ, αρμόδια για την υποβολή κατηγορίας και την παραπομπή του είναι η βουλή. Η πρόταση πρέπει να είναι υπογεγραμμένη από το 1/3 τουλάχιστον των βουλευτών και αφού γίνει αποδεκτή η πρόταση ύστερα από ονομαστική ψηφοφορία σε μυστική συνεδρίαση (άρθρο 159 παρ. 4 ΚτΒ) παραπέμπεται σε δικαστήριο που ορίζει το άρθρο 86 παρ. 4 του ισχύοντος Συντάγματος. Αφού παραπεμφθεί, ο ΠτΔ απέχει από την άσκηση των καθηκόντων του και αναπληρώνεται σύμφωνα με το άρθρο 43 του Συντάγματος. Αναλαμβάνει δε τα καθήκοντά του εφόσον εκδοθεί από το δικαστήριο του άρθρου 86 του Συντάγματος απαλλακτική απόφαση και δεν έχει εξαντληθεί η θητεία του.

5. Η ελληνική συνταγματική ιστορία δεν γνωρίζει περίπτωση παραπομπής ΠτΔ σε δίκη.